Verhogingen accijns op brandstof in 2011

De toch al hoge brandstofprijzen krijgen vanaf 1 januari een extra zetje van de overheid. Vanaf het nieuwe jaar gaat de accijns op benzine, diesel en lpg met 0,6 procent omhoog. Dat betekent dat de benzine (Euro 95) daardoor bijna een halve cent duurder wordt, diesel een kwart cent en de recordprijs van LPG loopt verder op tot 86 cent per liter.

“Op zich lijken de accijnsverhogingen voor inflatiecorrectie heel kleine verhogingen”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers. Maar al met al is het accijnsaandeel in benzine en diesel bijna de helft van de totaalprijs. “Omgerekend per tank hebben we het over accijnzen van meer dan 30 euro per tank benzine en bij een tank diesel over ongeveer 25 euro.” Voor lpg gaat het om een paar euro. Bovendien wordt er over de accijns ook nog btw geheven.

Los van de accijnsverhogingen is de brandstof in Nederland dit jaar met ongeveer twee dubbeltjes per liter in prijs gestegen. Euro 95 ging van € 1,465 naar € 1,637, diesel van € 1,119 naar € 1,314 en LPG van € 0,646 naar € 0,855. Bij een totaalverbruik van bijna 14 miljard liter door ongeveer 7½ miljoen autobezitters, is dat dus ruim 350 euro extra in 2010, voor de gemiddelde automobilist.”


Geplaatst

in

,

door

Reacties

3 reacties op “Verhogingen accijns op brandstof in 2011”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Aukje Leermakers, Brandstof-zoeker.nl. Brandstof-zoeker.nl heeft gezegd: Verhogingen accijns op brandstof in 2011 – http://bit.ly/ga1zcP #brandstof #belasting #benzineprijs […]

  2. Dolf avatar
    Dolf

    Paul kan ook niet rekenen (slachtoffer mammoetwet ?)
    0,73 ct per liter accijns en dan over het totaal nog 19% BTW,
    Dan kom ik toch echt op ruim een Euro belasting per liter !

  3. Lolke avatar
    Lolke

    Ik ben erg benieuwd naar het beleid t.a.v. PPO (puur plantaardige olien) als brandstof. Bijv. koolzaadolie kan CO2 neutraal worden gebruikt als brandstof. Een ideale aanvulling voor de huidige brandstoffen. Echter dit lijkt de overheid om de een of andere reden niet te bevallen. Wat zit hier achter: Te veel inkomstenderving? Ik vind dat de overheid met dit beleid de burger een rad voor de ogen draait. In elk geval strookt het beleid niet met de zgn. doelstelling de CO2 uitstoot te reduceren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *