Rutte 1: Geen kilometerheffing, wel brandstofheffing

Het kabinet Rutte-1 stelt toch een vorm van kilometerheffing voor. Dit keer door duurdere brandstof. Als het aan de drie partijen ligt, betalen automobilisten straks minder voor hun wegenbelasting en meer voor een liter brandstof. Wie veel rijdt betaalt dan meer dan nu, wie weinig rijdt minder. Voor de overheid blijven de inkomsten gelijk.

Op deze manier stelt het kabinet Rutte-1 toch nog een milde variant van kilometerbeprijzing voor. De versie die verkeersminister Eurlings een jaar geleden nog probeerde in te voeren, werkte met gps-kastjes die precies bijhouden waar een auto rijdt. De automobilist betaalt dan per kilometer, met eventueel een toeslag bij het rijden in de spits.

Bij het voorstel van dit kabinet is de kilometerprijs in de brandstofaccijns verwerkt. Er is geen vaste prijs per kilometer, maar wie veel of onzuinig rijdt draagt vanzelf meer belasting af. Deze manier van heffing is volgens het kabinet euro 300 miljoen goedkoper dan de versie van Eurlings.

Het regeerakkoord meldt alleen niet in hoeverre de prijs van een liter brandstof omhoog zal gaan en hoeveel de wegenbelasting en de BPM dan mogen dalen.
Ook heeft Rutte-1 nog geen pasklare oplossing voor dat veel automobilisten naar de grens zullen rijden om goedkoper te tanken. ´Het kabinet zet hiervoor in op overleg met de buurlanden en binnen de EU´, staat in het regeerakkoord.

´We wensen ze veel succes´, reageert een woordvoerder van branchevereniging Bovag. ‘Dit plan werkt alleen als je het in heel Europa invoert. De meeste landen zijn alleen nog zo autonoom als het over belasting gaat, dat ze niet zo snel mee zullen doen.’

De ANWB geeft het plan eveneens weinig kans van slagen. Pas als een liter brandstof 30 cent per liter duurder wordt, krijgt het Rijk genoeg binnen om de wegenbelasting af te kunnen schaffen, zo stelt de vereniging. ‘Maar als je de prijs zoveel verhoogt, gaat iedereen in het buitenland tanken,’ zegt een woordvoerder. Hij vraagt zich tegelijk af wat dit betekent voor de vele auto’s die nu al belastingvrij zijn, zoals de Toyota Aygo. Die verliezen dan het voordeel dat ze nu hebben. Zowel Bovag en ANWB zien daarom graag een directere manier van kilometerbeprijzen.

Het kabinet stelt daarnaast voor om de maximumsnelheid op sommige stukken snelweg te verhogen naar 130 kilometer per uur. En om op meer plekken een variabele maximumsnelheid in te voeren. Als het druk is daalt de snelheid naar bijvoorbeeld 80 km/u, terwijl op rustige momenten (zoals midden in de nacht) de toegestane snelheid omhoog gaat.

Ook hier is de ANWB weinig enthousiast over. ‘Dit hadden wij nooit voorgesteld´, zegt de woordvoerder over de verhoging naar 130 km per uur. ‘Het is een opgeklopte discussie. Waar wil je die snelheid dan halen? In Duitsland kun je hard, maar dat is alleen op de lange stukken met weinig op- en afritten. Dat soort wegen hebben we hier nauwelijks.’

Over de variabele maximumsnelheid zijn de Bovag en ANWB wel enthousiast. Dit zou volgens de organisaties eenvoudig kunnen door gebruik te maken van de vele meetlussen in het wegdek, en de elektronische borden die nu al boven de snelwegen hangen.


Geplaatst

in

, , ,

door

Reacties

2 reacties op “Rutte 1: Geen kilometerheffing, wel brandstofheffing”

  1. J.B.Hernamt avatar
    J.B.Hernamt

    wat gebeurd er met de caravanbeziters, die kunnen geen zuinige kleine auto’tjes aanschaffen om de caravan te trekken

  2. A.E.Olijkan avatar
    A.E.Olijkan

    De brandstofprijzen in Nederland behoren nu al tot de hoogste ter wereld, wat ronduit schandalig is.
    Wegenbelasting en BPM komen daar dan ook nog eens bovenop.
    Dus wegenbelasting afschaffen en BPM vervangen door een milieutax.
    Hoe meer een auto verbruikt, hoe hoger de milieutax op de aanschafprijs moet zijn.
    Alleen op deze manier worden de kosten gelegd waar ze horen, bij de benzineslurpers en bij de kilometervreters.
    De regering moet ook eens rekening houden met de ouderen die vaak alleen maar AOW hebben en zich met veel ontzeggingen maar net een Toyota Aygo kunnen veroorloven omdat die belastingvrij en zuinig is.
    Laat deze mensen buiten schot, en verschuif de kosten maar wat meer naar de leaserijders die vaak ook nog eens gratis met hun bedrijfspasje kunnen tanken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *