Het brandstofverbruik van personenauto’s wijkt in de praktijk gemiddeld 15-20% af van het verbruik wat door fabrikanten wordt opgegeven op basis van de Europese typekeuringstest. Dit blijkt uit de ervaring van veel automobilisten, maar wordt nu ook bevestigd door onderzoek van TNO op basis van Travelcard tankpasgegevens.
Er is een aantal oorzaken aan te wijzen voor dit verschil:
- Ten eerste is de testcyclus minder dynamisch dan het rijgedrag in de praktijk.
- Daarnaast staan tijdens het testen de accessoires zoals airconditioning en verlichting uit, terwijl die in de praktijk vaak aan staan.
- Tot slot is er de rijstijl van de bestuurder en het type ritten waarvoor een voertuig wordt ingezet die vaak afwijkt van de tests.
Een recent door TNO uitgevoerde statistische analyse van Travelcard tankpasdata geeft daarnaast aanwijzingen dat de afwijking tussen praktijk en testcyclus toeneemt naarmate auto’s op de testcyclus zuiniger zijn. Voertuigen die op de testcyclus zuiniger zijn dan andere blijven echter ook in de gemiddelde praktijk zuiniger.
Een oorzaak voor het toenemende verschil is waarschijnlijk dat veel technieken om auto’s zuiniger te maken in stadsverkeer de grootste besparing opleveren. Het aandeel stadsverkeer in de testcyclus is wat groter dan in de gemiddelde Nederlandse praktijk. Hier is echter meer onderzoek nodig. Er wordt in internationaal verband gewerkt aan een nieuwe testcyclus die beter lijkt op de praktijk. Een testcyclus kan echter nooit representatief kan zijn voor individuele automobilisten, maar kan hooguit het praktijkgemiddelde beter benaderen.
Maar ook automobilisten kunnen zelf al veel doen. Wie op brandstofkosten wil besparen begint met het kijken op http://www.brandstof-zoeker.nl. Daarnaast kan men de tips uit Het Nieuwe Rijden toepassen. Ook helpt het veel als je niet harder rijdt dan de geldende snelheidslimieten.
Laat een reactie achter