Transportondernemers vluchten en masse naar tankstations in België. Het prijsverschil met onze zuiderburen is door de vandaag ingevoerde accijnsverhoging zo groot geworden, dat het voor veel ondernemers loont om nieuwe contracten met pomphouders in de grensstreek af te sluiten. Nog los van kortingen is het verschil in de dieselprijs acht eurocent per liter.
Bovendien heeft de Belgische overheid de administratieregels voor de pomphouders vereenvoudigd. Nederlandse bedrijven kunnen de btw over de Belgische diesel via pomphouders makkelijker terugvragen. Volgens ondernemer Cees van Wee van Esso Truckstop Meer, bij de grensovergang Hazeldonk, loopt het storm met Nederlandse ondernemers: “De Nederlandse overheid loopt nu al zeker miljoenen euro’s aan accijnzen mis, omdat Nederlandse, Scandinavische en Duitse transportondernemers voortaan bij ons in België tanken.
Een vrachtwagen tankt jaarlijks gemiddeld 50.000 liter diesel. Er zijn nu al 51 transporteurs, waarvan de grootste 110 vrachtwagens heeft, bij ons gekomen. Dat zal nog verdubbelen verwacht ik”, zegt Van Wee.
“Wij mogen van de overheid de btw-teruggave voorfinancieren en de administratie digitaal aanleveren. Zo pakt de transporteur de maximale korting”, verklaart Van Wee.
Laat een reactie achter