Autobedrijven haasten zich modellen die zwaar getroffen worden door de op handen zijnde slurptax zo snel mogelijk aan de man te brengen. Tussen de befaamde occasionadvertenties bieden diverse dealers en handelaren spiksplinternieuwe types aan die per 1 februari door de extra belasting zwaar getroffen worden.
Het Zeeuwse AutoTeam adverteert met nieuwe auto’s van de Chevrolet Captiva, Opel Antara en Cadillac SRX. De aangeboden types gaan volgende maand enkele duizenden euro’s in prijs omhoog, maar wie nu koopt heeft een voordeel van maximaal 7.400 euro.
De Brabantse Mercedes-dealer Ruttchen heeft veel nieuwe Mercedes-modellen op voorraad. Daaronder zes exemplaren van de S-Klasse, waarop de kopers tot € 11.420,- kunnen besparen. Voor de ML en GL gelden een lager bedrag van om en nabij de 7.500 euro. Bij de Amerikanentak van de onderneming wordt een Jeep Commander met maximaal €10.551,- voordeel aangeboden, terwijl een Chrysler Grand-Voyager € 9.150,- voordeliger kan worden aangeschaft. De 15 Dodge Nitro-modellen hebben nu een prijsvoordeel van 7.337 euro, aldus de advertentie.
Bij Van Vliet in Nieuwerkerk aan de IJssel, gespecialiseerd in dure auto’s met hoge CO2-uitstoot, probeert men de consument ook te attenderen op de aanstaande prijsaanpassingen. Een Audi Q7 kost nu 115.000 euro, maar na genoemde datum 125.000 euro. De Range Rover Sport van het autobedrijf is nu 12.000 euro goedkoper dan over twee weken. Munsterhuis uit het oosten van het land heeft nog een voorraad SRT8-modellen staan. De 300C mag nu voor bijna 80.000 euro weg, de Grand Cherokee voor 85.000 euro. Dat zijn prijsverschillen van bijna negen mille. Autobedrijf Carlink heeft deze maand al zes stuks van de Audi R8 op kenteken gezet om zo onder de slurptaks uit te komen.
De slurptaks treft kopers van benzinemodellen die meer CO2 uitstoten dan 232 g/km (diesel vanaf 192 g/km). Voor elke gram boven de norm belast de overheid de koper met 10 euro. Met de extra opbrengst financiert de staat onder andere de gratis studieboeken. De slurptaks is na de BTW en luxebelasting voor personenauto’s (de BPM) de derde belasting op auto’s. Kopers die een auto met hoge CO2-uitstoot zakelijk gaan rijden, betalen echter nog meer, want over de extra belasting wordt nog eens belasting geheven in de vorm van bijtelling.
Laat een reactie achter