Categories
overheid

Occasion-prijzen storten in door BPM

De toekomstige omvorming van de bpm naar een kilometerheffing leidt tot een forse vermindering van de inruilwaarde van gebruikte auto’s. Leasebedrijven luiden de noodklok. Ook particuliere autobezitters krijgen een tegenvaller te verwerken.

“De prijzen van tweedehandsauto’s zijn na Prinsjesdag 2007 in een neerwaartse spiraal geraakt”, waarschuwt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland. “Er gaan hoe dan ook bedrijven op de fles.”

Als de belasting op personenwagens is afgebouwd, bestaat een groot deel van het Nederlandse wagenpark uit tweedehandsauto’s waarover al bpm is betaald, die de concurrentie moeten aangaan met nieuwe auto’s waarover geen bpm hoeft te worden betaald. Dat zal tweedehands auto’s veel minder waard maken.

Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, met een totaal wagenpark van 600.000 stuks, is zwaar teleurgesteld in de opstelling van het ministerie, dat het probleem van de waardevermindering in haar ogen niet serieus neemt: “Wij zijn vóór rekeningrijden. Maar geef ons wel de tijd om onze rijdende auto’s hun contract te laten uitdienen, zodat we niet met een enorm verlies te maken krijgen.”

De branche hoopt dat het kabinet in mei alsnog met een oplossing komt, hetzij met uitstel van de gefaseerde invoering van de kilometerheffing, hetzij met een compensatie voor autobezitters. “Wij zullen anders gedwongen zijn ons gebruikte wagenpark te exporteren en de bpm op de overheid terug te vorderen”, stelt Kleinherenbrink.

Elk jaar worden naar schatting één miljoen tweedehandsauto’s verkocht. De restwaarde is na vier jaar doorgaans iets minder dan 40 procent van de nieuwwaarde. Omdat de bpm dan nog ongeveer een derde uitmaakt van de nieuwwaarde van een auto, zal als de bpm is afgeschaft de restwaarde enkele duizenden euro’s lager uitvallen, berekende LeasePlan.

Eerder al constateerden wetenschappers van de Erasmus Universiteit dat de huidige kabinetsplannen betekenen dat autobezitters dubbel moeten gaan betalen: eerst bpm bij aanschaf en in de toekomst de kilometerheffing.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *