Automobilisten krijgen vaker met ruitschade te maken, doordat nieuwe auto’s steeds vaker worden uitgerust met een groter glasoppervlak. Hierdoor is de kans op steenslag en andere beschadigingen bijna verdubbeld.
Daarnaast kan ook de airconditioning voor te grote temperatuurverschillen zorgen, waardoor voorruitschade ontstaat. Soms verschilt de temperatuur achter het glas wel 30 tot 40 graden met de buitentemperatuur.
Een van de specialisten op het gebied van autoruitreparaties, ziet duidelijk een trend. “Er komen veel nieuwe automodellen op de markt waarbij de voorruit doorloopt tot gedeeltelijk over het dak”, zegt Carglass-woordvoerder Johan Boelhouwer.
Autotaalglas ziet eveneens een flinke toename van steenslaggevallen als gevolg van de nieuwe automodellen. Ze merkt ook dat het vervangen van een voorruit een kostbare en intensieve aangelegenheid begint te worden. “Voorruiten van nieuwe luxe auto’s zitten tegenwoordig boordevol elektronica en sensoren. Je ziet een ontwikkeling dat de ruit als verlengstuk van een dashboard wordt gebruikt”, constateert directeur Henk Kooijman. “Op de ruit worden de meters en lampjes geprojecteerd die normaliter in het dasboard verwerkt zitten. Een ruit wordt ook hightech.”
Ook Centraal Beheer Achmea verwacht dat het risico van ruitschade toeneemt. En dus kan dit gevolgen hebben voor de no-claim en premies. Gelukkig zijn er online diverse sites waar autoverzekeringen vergeleken worden en je zo toch een goedkope autoverzekering kan vinden.