Europa krijgt een systeem met boetes voor autofabrikanten waarvan de nieuwe auto’s na 2012 te veel van het broeikasgas kooldioxide (CO2) uitstoten. Daartoe heeft de Europese Commissie woensdag besloten.
De Commissie wil dat nieuwe auto’s per 2012 niet meer dan 130 gram CO2 uitstoten per gereden kilometer. Verreweg de meeste auto’s zitten daar nu nog boven. Het grootste deel van de vermindering moet bereikt worden door schonere motoren, de rest door betere banden, zuiniger schakelen, zuiniger air-conditioning en biobrandstoffen.
Automakers betalen vanaf 2012 een boete van 20 euro voor elke gram CO2 boven de norm. De boetes stijgen naar 95 euro per CO2-gram te veel in 2016.
Aan de plannen gaat een uitgebreid debat vooraf in de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Drie eurocommissarissen uit de grote autoproducerende landen Duitsland, Frankrijk en Italië hadden grote moeite met de boetes voor automakers. De Duitse eurocommissaris Günter Verheugen wilde lagere boetes en meer flexibiliteit voor de bedrijven bij het behalen van de doelen.
Het Europees Parlement en de 27 EU-landen moeten instemmen met de plannen. Vooral Duitsland heeft problemen. Duitse autobedrijven maken zware auto’s, die meer CO2 uitstoten. Het is overigens de bedoeling van de Commissie dat autofabrikanten kunnen samenwerken om gemiddeld de CO2-normen te halen. Ze kunnen dan uitstootrechten van elkaar kopen of verkopen.
Toch wordt in Duitsland gevreesd voor miljarden aan boetes voor de Duitse autoproducenten. Een regeringswoordvoerder in Berlijn wees de plannen uit Brussel dan ook woensdag van de hand. De Commissie zou zich niet houden aan eerdere afspraken. Duitsland wil het onderwerp bespreken in de Europese Raad.
Laat een reactie achter