LPG wint van diesel

Diesel verliest steeds meer terrein aan lpg. Zowel zakelijke als particuliere rijders verkiezen bij de aanschaf van een nieuwe auto autogas boven diesel vanwege de lage literprijs, milieuoverwegingen, maar ook omdat de huidige gastanks veiliger en compacter zijn geworden.

De Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche, de vereniging van handelaars van vaste, vloeibare en gasvormige brandstoffen en smeermiddelen, becijfert dat er tot afgelopen mei ruim 6,1 procent meer lpg is verkocht ten opzichte van 2006. Het volume van diesel is afgenomen met 1,4 procent.

“Wij verwachten dat die ontwikkeling verder doorzet”, zegt NOVE-directeur Erik de Vries. De toename van autogas wordt volgens de brancheorganisatie veroorzaakt omdat dieselauto’s belast zijn met een hogere bpm, de gasinbouw fors is toegenomen en dat bepaalde automerken lpg stimuleren.

De Stichting Autogas Nederland bevestigt de opmars van lpg-rijders. “In heel 2006 werden er 44% meer auto’s op autogas verkocht dan in het jaar ervoor”, stelt voorzitter Kees Goudberg. De inbouw van autogasinstallaties verdubbelde in de eerste maanden van 2006 zelfs ten opzichte van dezelfde periode in 2005.

De inbouwcijfers in het eerste kwartaal 2006 stegen met 85 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2005. “Door de oplopende brandstofprijzen van diesel en benzine kiezen zowel particulieren als zakelijke rijders tegenwoordig voor lpg. Een liter autogas is de helft goedkoper dan een liter diesel om van de normale benzineprijs nog maar te zwijgen.” “Diverse automerken zoals Citro├źn, Renault, Chrysler, Chevrolet en Subaru zijn intussen een samenwerking met de leveranciers van autogas en autogasinstallaties aangegaan om autogas te stimuleren”, aldus Goudberg. De afgelopen jaren zat de lpg-verkoop in een dip, ook vanwege de vermeende onveiligheid van de gasdistributie naar tankstations.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *